mitrodekorsblad.dk

Viljen til at gøre en forskel

Category icon Få mere at vide

Tekst: Jette Runchel, Præsident 02. juni 2025

Frivillighed har potentialet til at spille en stadig større rolle i det samfund, som vi gerne vil give videre til næste og næste og næste generation. Derfor er det også vigtigt, at vi som civilsamfundsorganisation kan favne nye engagementsformer. En af dem, som er i vækst, er det, vi kalder ad hoc frivillighed. Røde Kors gør en forskel, fordi vi kan noget særligt.

Det skriver vi om i dette nummer, med afsæt i Røde Kors Parat. Som Parathjælper er man frivillig uden portefølje – man har meldt sig til at hjælpe, når behov opstår. Det er selve essensen af at ’handle, når vi ser et behov’. Og med Røde Kors Parat har vi sat det i system, så ad hoc frivilligheden kan gøre den størst mulige forskel.

Frivillighed er et eksempel på noget, vi er fælles om på tværs af generationer og alle mulige andre forskelligheder.

Parat og andre former for ad hoc frivillighed er for alle, men vi kan se, at Parat også appellerer til de lidt yngre generationer. Det er en positiv sideeffekt, for Røde Kors vil gerne engagere alle aldre.

Frivillighed er et eksempel på noget, vi er fælles om på tværs af generationer og alle mulige andre forskelligheder. Selvfølgelig spiller det ind på vores valg af frivillig indsats, hvor vi er i livet. Men pointen er, at selve viljen til at gøre en frivillig indsats er det gennemgående træk, som styrker fællesskabet.

Valget mellem, om man er våger, fodboldtræner, festivalfrivillig eller noget helt fjerde, er i realiteten en nuance i det store billede. Ad hoc frivillighed er en mulighed for mennesker, der er et sted i livet, hvor en fast ugentlig opgave er for vanskelig at passe ind i dagligdagen.

Når vi oplever, at mange melder sig for at hjælpe, afspejler det viljen til at gøre en forskel på trods af en travl eller uforudsigelig hverdag. Det er præcist derfor, vi – med støtte fra Trygfonden – har udviklet Røde Kors Parat.

Del historien

Del historien med venner og familie via mail eller sociale medier,og hjælp med at sprede Røde Kors’ budskaber