mitrodekorsblad.dk

Vildt erhvervseventyr vil være endnu vildere

Category icon Få mere at vide

Røde Kors Genbrug er med en omsætning på over 300 millioner kr. skabt af frivillige et win-win foretagende, som bidrager stort til både hjælpearbejdet og klimaet. Men også et foretagende, som skal udvikle sig for at fastholde kunderne.

Tekst: Tom Ekeroth og René Rhodin Illustrationer: Henriette Nolsøe, Mareng De Lux 02. juni 2025

Omsætning og resultat er allerede imponerende med flere hundrede millioner kr. skabt til nødhjælpsarbejdet i Røde Kors. De seneste 10 år har Røde Kors-butikkerne oplevet stor vækst og år efter år tjent flere penge til hjælpearbejdet.

Nu skal en ny strategi for Røde Kors Genbrug være med til at sikre, at erhvervseventyret fortsætter i en tid med skærpet konkurrence på genbrugsområdet. Det siger Tina Donnerborg, chef for Røde Kors Genbrug.

”Grunden til, at vi har haft så stor vækst, er, at markedet er blevet ved med at udvide sig. Nu er det sådan, at alle synes, det er i orden at købe genbrug, og alle ved, at i Røde Kors-butikken er der pænt, der lugter ikke, og man bliver mødt af en sød frivillig. Så nu skal vi finde ud af, hvordan vi kan konkurrere med de globale onlineplatforme,” siger Tina Donnerborg.

Butikkerne giver Røde Kors overskud på flere måder: De er med til at finansiere det lokale hjælpearbejde i Danmark, de er med til at finansiere det internationale nødhjælpsarbejde, og så er genbrug en meget håndgribelig måde at vise ansvar på:

”Genbrug er den måde, vi finansierer nødvendige sociale aktiviteter. Og en måde at vise ansvar over for de udfordringer, der er i verden i dag. Klimaudfordringen selvfølgelig, men også socialt ansvar. Butikkerne skaber sammenhængskraft og medmenneskelighed i hverdagen. Der er jo rigtig mange, der engagerer sig i det og har et stærkt socialt fællesskab,” siger Tina Donnerborg.

”Butikkerne skaber sammenhængskraft og medmenneskelighed i hverdagen. Der er jo rigtig mange, der engagerer sig i det og har et stærkt socialt fællesskab.”

Tina Donnerborg, chef for Røde Kors Genbrug
Storbutikker har mindst 600 kvadratmeter butikslokale, fuldt sortiment (tøj, møbler, boligtilbehør mv.) og minimum 1 mio. kr. i omsætning.

Storbutikker har mindst 600 kvadratmeter butikslokale, fuldt sortiment (tøj, møbler, boligtilbehør mv.) og minimum 1 mio. kr. i omsætning.

Fem gode råd fra Værløse

Røde Kors-butikken i Værløse fejrede 10-års jubilæum i maj. Det har været et årti med stor succes og butikken er nu blandt de 10 Røde Kors-butikker med størst omsætning. Skab en positiv stemning – god tone mellem frivillige og over for kunder er altafgørende. Butikken skal skinne – god rengøring er en del af den gode kundeoplevelse. Brug butikskonsulenten fra landskontoret – der er masser af hjælp og sparring at hente. Giv frivillige ejerskab – det skaber engagement og ansvarsfølelse. Husk hyggen – en kage til kaffen kan gøre underværker for fællesskabet.

10 millioner varer om året
10 millioner varer skifter hænder hvert år i butikkerne. Men selv om fundamentet for forretningen er solidt, er der også udfordringer, siger genbrugschefen og sammenligner situationen med en vejrudsigt:

”Solen skinner uden for. Vi har en stærk genbrugsforretning, Danmarks største og en meget veldrevet en. Men der er også skyer på femdøgnsudsigten. Vi kan se, at kunderne forandrer sig. Man køber genbrug online, og det ændrer sig markant i øjeblikket. Vi kan også se, at danskerne sælger mere og mere til hinanden,” siger Tina Donnerborg.

Flere skal med digitalt
For konkurrencesituationen har ændret sig for Røde Kors-butikkerne, så den nu ikke primært kommer fra kolleger i branchen, men fra nye tendenser og store globale onlineplatforme. I de kommende år er det derfor et mål, at flere butikker kommer med på webshoppen, og at onlinedelen udvikles mere i de kommende år.

”Det digitale bliver nødt til at fylde mere. Der er sket et markant skifte fra, at langt de fleste gik i fysiske butikker for at købe genbrug, til at nu er det 33 pct. af befolkningen, der køber alt genbrug online. En ny målgruppe kommer fra onlinesegmentet: Børnefamilier, dem på arbejdsmarkedet. De har ikke så god tid, men når man sidder hjemme i sofaen, er det nemt at hive telefonen op og kigge på vores varer. Dem ser vi et stort potentiale i,” siger Tina Donnerborg.

På Røde Kors’ genbrugswebshop køber kunderne både mere og for flere penge end i de fysiske genbrugsbutikker.

Gennemsnitsprisen pr. samlet indkøb er mere end tre gange højere på webshoppen end i de fysiske butikker, og gennemsnitsprisen på den enkelte vare, som kunderne køber, er mere end fire gange så høj som prisen på de varer, kunderne køber i de fysiske Røde Kors-genbrugsbutikker.

Fremtidens genbrug

Ambitionen: Vi fremtidssikrer Røde Kors’ genbrugsforretning i et hastigt skiftende marked – så vi kan tjene flere penge til hjælpearbejdet og bidrage til et bæredygtigt samfund. Udvalgte delmål: • Røde Kors er aktive fortalere forgenbrug og bæredygtige valg • Webshoppen er landsdækkendeog værdiskabende • Røde Kors skal have mindsten storbutik i alle kommuner • Alle storbutikker skal værepå webshoppen • Røde Kors udbreder byggegenbrugog outletbutikker • Butikkerne arbejder efter etfælles butikskoncept • Frivillige kan engagere

Plads til flere storbutikker
I det hele taget har Røde Kors Genbrug fokus på, hvordan førerpositionen kan bevares ved at udvide på nye områder. Nye målgrupper skal ind i butikkerne blandt andet med flere storbutikker, og flere afdelinger skal have nichebutikker som byggegenbrug.

”Vi kigger på, hvordan vi kan udvide markedet. Det er derfor, vi arbejder med byggegenbrug, det er en helt ny målgruppe, vi kan nå på et område, hvor der ikke er særlig stor konkurrence. Det er faktisk den butikstype, jeg får flest henvendelser på. Man kan godt forestille sig flere specialbutikker.

Senest er der kommet en forretning med genbrug af kontorudstyr til i Hjallerup. Vi skal blive rigtig dygtige og hurtige til at udnytte mulighederne. Og nysgerrige på, at der enten er nogle kunder, eller der er nogle donationer, som giver mulighed for noget specielt,” siger Tina Donnerborg, der ser for sig, at Røde Kors får flere butikker de kommende år:

”Jeg tror, der er et stort potentiale i praktisk talt alle steder i landet. Vi har ikke åbnet nogle butikker, som ikke har overgået forventningerne. Jeg oplever slet ikke, at vi har nået loftet for hvor mange butikker, der er plads til.”

Del historien

Del historien med venner og familie via mail eller sociale medier,og hjælp med at sprede Røde Kors’ budskaber