mitrodekorsblad.dk

Værdifulde samtaler på dørtrinnet

Category icon Få mere at vide

Røde Kors-indsamlingen er et stort arbejde, og selv om den ikke fylder helt så meget i budgettet som tidligere, er den fortsat vigtig. Det menneskelige møde åbner både døre og hjerter.

Journalist: Line Schmidt Jensen Illustration: Henriette Nolsøe, MarengDeLux 10. september 2025

Det er en både stor og vigtig begivenhed, når Røde Kors sender mange tusind indsamlere på gaden 5. oktober. Og det kræver mange ressourcer. Ikke mindst fra de mange frivillige indsamlingsledere over hele landet, der står for at hverve indsamlere og organisere en god indsamling lokalt. En opgave, der ikke er blevet nemmere de seneste år.

”Vi kan generelt se, at det er sværere at få folk til at give det her løfte om at gå på gaden tre timer en søndag – og det gælder ikke kun for Røde Kors. Der er en skærpet konkurrence om frivillige hænder og om danskernes tid,” siger Morten Purup Jørgensen, der er fundraising- og marketingchef i Røde Kors i Danmark.

Arbejdet med at f inde indsamlere og optimere resultatet er vigtigt og svært. Men Røde Kors-indsamlingen fylder mindre i de samlede indtægter, end det var tilfældet ved den første landsdækkende gadeindsamling i 1991.

”I dag laver vi jo indsamlinger året rundt, blandt andet på de digitale kanaler og over telefon. Så derfor fylder indsamlingen ikke så meget i vores budget længere,” fortæller Morten Purup Jørgensen.

I 2024 indsamlede Røde Kors i alt 505 mio. kr. fra private donorer. Heraf kom de 13 mio. kr. fra Røde Kors-indsamlingen. Det svarer til ca. 2,5 procent.

Alligevel er indsamlingen fortsat vigtig for Røde Kors, understreger Morten Purup Jørgensen.

VIGTIGE STØTTEKRONER TIL DE GLEMTE KRISER

”13 mio. kr. er stadig rigtig, rigtig mange penge. Og det gode ved kampagnen er, at vi samler ind til Røde Kors’ generelle arbejde. Det betyder, at vi kan anvende midlerne til katastrofer og områder, som vi ellers har svært ved at skaffe finansiering til. Fx til nødhjælp i Yemen eller Sudan, eller til at styrke vores indsatser herhjemme som fx Vågetjenesten og den brede ensomhedsindsats,” fortæller Morten Purup Jørgensen.

Samtidig kan det noget særligt, når vi kommer ud med det røde kors på indsamlingsbøtten til op mod to mio. danskere, forklarer Morten Purup Jørgensen:

”Udover at samle penge ind, kan indsamlingen skabe værdi for os på flere måder: Den kan engagere bredt i befolkningen, den kan være med til at løfte vores brand og kendskabet til vores arbejde, og så er det et samlende event, man kan være fælles om en gang om året på tværs af Røde Kors,” siger Morten Purup Jørgensen.

FRIVILLIGE KAN NOGET HELT SÆRLIGT

”Meget af værdien ved sådan en indsamling kommer ud over det indsamlede,” bekræfter Jacob Schjødt fra CBS, der forsker i privat fundraising som den eneste i Danmark.

Han peger på, at det gør en kæmpe forskel, at det er frivillige, der samler ind, og ikke fx professionelle facere, som dem der stopper os på gaden for at få os til at skrive under på en sag eller skifte telefonselskab, fx:

”Frivillige tænker ikke i salgsteknikker og bygger ikke samtalen op efter et manus. De har en afslappet og autentisk tilgang, og det betyder meget: Når man føler, at man har kontrol og mulighed for at sige nej, er man mere villig til at sige ja. Og på langt sigt kan det betyde, at døren er på klem. Så man kan forestille sig, at selv dem, der ikke giver noget ved indsamlingen, er mere tilbøjelige til at sige ja til Røde Kors en anden gang og tale godt om organisationen,” siger Jacob Schjødt.

Han peger på, at det kan være en ekstra bonus for Røde Kors, at mange indsamlere er ”nye” frivillige, som ikke er tilknyttet Røde Kors i forvejen:

”Vi ved, at det at gå ud og gøre noget for en sag, øger tilknytningen markant. Det betyder, at indsamlingen både styrker kendskabsgraden hos dem, der åbner døren, og relationen til Røde Kors for dem, der samler ind.”

ENGAGERET OG LOYAL

Det mønster kan fundraising- og marketingchefen nikke genkendende til:

”Vi ser, at jo dybere man engagerer sig i Røde Kors’ arbejde, jo mere loyal er man også på andre områder over for Røde Kors. Mange frivillige vil gerne både samle ind, give en donation og deltage i andre aktiviteter. Mens andre er meget engagerede i én aktivitet og har nok i det. Det er forskelligt, hvordan man har det, og begge dele bliver meget værdsat,” siger Morten Purup Jørgensen.

Selv ser han frem til at komme ud med indsamlingsbøtten 5. oktober og mærke den folkelige opbakning til Røde Kors:

”Hver gang et menneske putter en mønt i indsamlingsbøtten, viser de, at de har tillid til, at vi bruger pengene der, hvor der er mest behov for det. Den brede tillid fra danskerne er med til at give Røde Kors sin berettigelse.”

Del historien

Del historien med venner og familie via mail eller sociale medier,og hjælp med at sprede Røde Kors’ budskaber