Mona har sin livline i en hård hverdag
Hver dag håber Mona, at hun vågner og er rask. Hendes dagsform afhænger af en kronisk sygdoms hærgen. Men en dag tog hun mod til sig og ringede til Parat.

Med en ukuelig optimisme går Mona Saxlund Bischoff i seng hver aften og siger til sig selv, at i morgen er hun rask. Det er hendes måde at holde modet oppe på. ”Selv om det ikke passer – så siger jeg det alligevel,” siger Mona.
60-årige Mona har oplevet modgang i en grad, som de fleste ikke kan forestille sig. For næsten to årtier siden fik hun konstateret en sjælden og livstruende kronisk sygdom, hvilket med et slag ændrede hendes liv. Fra en hverdag som travl salgsdirektør i et stort firma, blev hendes hverdag nu præget af sygdom, kemobehandlinger, smerter og store tab – ikke kun af hendes job, men også af hjem og sociale netværk. Som mange med en kronisk sygdom oplevede Mona, at venner og bekendte langsomt forsvandt, da de ikke kunne håndtere tanken om, at hun aldrig ville blive rask.
12 OM DAGEN SPØRGER OM HJÆLP
Hjælpelinjen i Parat modtager i gennemsnit 12 henvendelser om dagen fra mennesker i sårbare situationer. Af dem siger fire ud af 10 i en brugerundersøgelse, at de føler sig mindre alene efter en samtale med en frivillig i Hjælpelinjen. Også selv om samtalen ikke fører til, at de får hjælp af en parathjælper. Siden 2021 har Parat fået flere end 10.000 henvendelser fra mennesker med brug for hjælp.
PARAT BLEV VENDEPUNKT
For knap fire år siden fandt Mona noget, der gør en stor forskel for at håndtere hendes hverdag med sygdom, som dagligt tærer på hendes kræfter: Muligheden for at få hjælp fra Røde Kors’ tilbud Parat. “Mit liv stoppede, da jeg blev syg. Jeg har ikke børn eller ægtefælle, mit arbejde var mit liv, og pludselig var det væk,” siger Mona.
Med Parat har hun fundet en slags backup, hun kan række ud til og spørge om tidsbegrænsede praktiske opgaver som at bære ting på loftet, klippe hækken eller at gå ture med hendes elskede hund, Milo. Det giver tryghed i hverdagen, og når det brænder på, er det godt at vide, at der er nogen at række ud til. “Jeg bliver hurtigt meget træt, og jeg kan ikke løfte mange ting,” forklarer hun. “Så bare det at vide, at der er nogen, jeg kan ringe til – det gør en kæmpe forskel.”
”Mest af alt handler Røde Kors Parat om at hjælpe, når der er brug for det. Og nu bliver det endnu nemmere at træde til, fordi vi har puttet hjælpearbejdet ind i telefonen og lige ned i lommen på alle, der vil være med,”
MILO OG MONA FIK HJÆLP
For nylig blev Monas faste hundelufter syg, og samtidig var Mona selv ramt af en hård forkølelse. “Jeg kunne hverken gå ture med Milo eller tale,” siger hun og griner lidt ved tanken. “Men så sendte Parat en sød lokal parathjælper, som kom og gik tur med ham, og hun kom endda fem dage på en uge.”
Det lyder måske simpelt, men i Monas hverdag er den form for støtte uvurderlig. “Det er ikke bare hjælp – det er frihed. Frihed til at kunne trække vejret lidt lettere. Til at kunne fokusere på at have en god dag og ikke bekymre sig om mange af de praktiske ting. I stedet for at gå og grue for, hvordan tingene skal blive ordnet, så kan jeg ringe til Parat og spørge, om der er nogen, der kan hjælpe. Det giver en kæmpe ro,” siger hun.
Del historien
Del historien med venner og familie via mail eller sociale medier,og hjælp med at sprede Røde Kors’ budskaber